< center>

Tre enkla tips till effektiv träning

Hej alla träningssugna! Nu ska jag dela med mig av mina bästa tips till hur du gör din träning riktigt effektiv. Det är många som går på gym eller andra träningslokaler flera gånger i veckan, men tycker inte att det händer något. Genom min fleråriga bakgrund som gymansvarig och instruktör så har jag sett detta fenomen om och om igen. Människor tar sig tid och byter om, färdas till gymmet, värmer upp, och sen blir de knappt svettiga. 
 
Hur du än vrider och vänder på det så måste du faktiskt bli riktigt jäkla trött för att få effekt av din träning. Det går inte att sitta i en maskin och småprata med kompisen medans du tränar, eller undvika att öka belastningen så fort du känner att det tar emot i muskeln. Om du knallar omkring på gymmet en timme men inte pushar dig själv så kan du heller inte räkna med resultat. Så här har du tre tips som kickar igång dig!
 
Sikta på korta men intensiva pass. Genom att trycka ihop dina övningar så minskar du vilan vilket då även ökar förbränningen. Passet blir intensivare och om du gör övningar där du byter muskelgrupp varje övning så  klarar kroppen av att öka tempot och hoppa direkt till nästa övning. 
 
Gå utanför din comfort zone. Om du inte hört uttrycket förut så betyder det i stort sett att du ska göra något du inte är riktigt bekväm med. Att prata inför folk tycker många är obekvämt, men ibland är det nödvändigt för att du ska utvecklas i tex ditt arbete. I träning är det likadant! Om du vill bli bättre så behöver du utmana dig själv extra mycket för att kroppen ska belastas mer och på så sätt tvingas bli bättre till nästa gång. Det är just det träning handlar om; att belasta sig mer än man är van vid så musklerna tvingas bli starkare för att klara av det. Det är inte farligt att flåsa som en gris, bli illröd i ansiktet och känna att nu orkar jag inte mer. Det ska låta när du tränar på gym för då tar du i! 
 
 Våga pusha dig själv och bli riktigt jäkla trött.
 
Planera passet i förväg. Om du kommer till gymmet och inte riktigt vet vad du ska göra är risken stor att du blir ståendes och tvekar och velar, vilket till slut kan sluta i att du kliver upp på löpbandet igen eller sätter dig i samma maskin. Planera i förväg vad du ska göra så du kan komma igång direkt du är på plats! Det finns massor av bra träningsfilmer på youtube och instagram om du inte har några idéer, och gillar du tex kettlebells så kan jag varmt rekommendera KettleWorx, och vill du träna med enkla redskap eller egna kroppen så är FitnessBlender  jättebra. 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

muskelmorsan.blogg.se

Tvåbarnsmamma som närmar sig 40 som älskar träning och kost. Följer inga dieter då samtliga har sina brister. Om jag får välja så äter jag helst vegetariskt. Delar med mig av träningstips och goda recept. Instagram: muskelmorsan1

RSS 2.0