< center>

Mejerier eller inte?

Det här är ett samtalsämne som diskuteras både här och där på webben. Jag har googlat runt och försökt hitta något bra svar, men jag vet inte om jag är övertygad om något egentligen. Dels har jag läst mycket av den här tjejen:
 
 
Bild från martinajohansson.se
 
Här gäller strikt LCHF där inga mejerier är inkluderade pga att de orsakar läckande tarm. Läckande tarm innebär att tarmväggarna blivit skadade så de släpper igenom obearbetade matpartiklar ut i blodet, vilket gör att kroppens immunförsvar går igång och ser partiklarna som inkräktare vilket leder till inflammation som i sin tur är orsaken till många autoimmuna sjukdomar. Mjölk, yoghurt, kvarg, keso mm är stora bovar till inflammation enligt Martina Johansson. (martinajohansson.se)
 
Sen har jag även läst en bok av professsor Tim Spector som heter Matmyten (som jag anser att ALLA borde läsa). Han har forskat om magens tarmbakterier, mikrober, i över 20 år och har försökt få fram vilken diet som egentligen är den bästa. 
 
Bild från bokus.com
 
 
Enligt honom så finns det i stort sett inte en enda diet som alla kan utöva då våra tarmmikrober ser olika ut. Därför kan en person vräka i sig all typ av mat utan att gå upp ett gram i vikt, medans andra knappt äter något alls och ändå kämpar med övervikt. Han punkterar teorin om att våra kroppar inte är gjorda för en viss typ av kost då våra mikrober ändrar om sig mycket snabbare än våra gener. Att vi alla fortfarande ska äta som stenåldern (paleo) fungerar inte för mikroberna har ställt om sig till den mat som funnits och fått det att fungera. 
 
Tims syn på mejerier är att om du inte har något problem med att bryta ner det så är det fritt fram att äta/dricka det. Tack vare mjölk från djur så överlevde många människor i tider av svält och kargt väder, och därför kan tex vi i Norden hantera lactos mycket bättre än de flesta andra länder för det räddade i stort sett livet på oss i det tuffa klimatet. Så summan av hans forskning är att mejerier är en del av en frisk tarmflora och att det är helt OK att äta det. Sen spelar det ju naturtligtvis stor roll vilken kvalité som produkten har! Det är stor skillnad på den rivna osten på en fryspizza, och en lagrad Brie från Frankrike...
 
 
Tim Spector Bild från healthista.com
 
De båda författarna har även mycket gemensamt, som att ren mat utan tillsatser är det bästa och att socker är något som bara skadar oss och att tarmarna och hormonerna påverkar varandra i allra största grad. Båda är även inne på att det är ingen idé att räkna kalorier då kroppen reagerar olika på matintag beroende på hur din tarmflora ser ut, plus att kroppen bränner kolhydrater på olika sätt. En potatis förbränns tex inte på samma sätt som en kanelbulle fast de båda består till största del av kolhydrater. Sen är de även överens om att för att gå ner i vikt så är kosten det allra viktigaste, och sen kommer träning och motion. 
 
Man kan inte tro på allt man läser för då skulle man bli tokig. Jag är mycket lättpåverkad och får ofta hejda mig själv när jag läser och går igång på något nytt jag vill testa och förkasta allt det gamla jag trott på, och fundera över vad JAG mår bra av. Det är en utmaning när jag älskar att läsa om hälsa och kost att inte dras med på en gång, utan det gäller att aktivera sitt kritiska tänkande. Så vitt jag vet så mår jag helt ok av mejerier och har svårt att känna mig trygg i att jag får all energi jag behöver från maten om jag inte använder vispgrädde, creme fraiche och ost nu när jag testar lite LCHF. Att bara äta protein, grönsaker och oljor känns lite otillräckligt, men jag vägrar stoppa i mig bacon, korvar, köttpålägg, majonäs osv då det är fullproppat med tillsatser. Läs mycket om hur kroppen fungerar, och bilda sen din egen uppfattning.
Ha en toppendag!  
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

muskelmorsan.blogg.se

Tvåbarnsmamma som närmar sig 40 som älskar träning och kost. Följer inga dieter då samtliga har sina brister. Om jag får välja så äter jag helst vegetariskt. Delar med mig av träningstips och goda recept. Instagram: muskelmorsan1

RSS 2.0