< center>

Dags att biffa till sig.

 
I kväll slog jag till med linsbiffar och blomkålsmos som är ett perfekt mål att avsluta dagen med. Man behöver inte äta massa kolhydrater innan natten då det dels kan störa sömnen och det blir ganska mycket energi som inte behövs i så stor utsträckning när du sover. Kroppen går in i vila och återhämtning och mår bra av att få något lättare i magen på kvällen. 
 
Dessa goda linsbiffar fixade jag genom att mixa ihop:
1 burk kokta linser
2 vitlöksklyftor
1 gul lök
1msk koriander
1 rödbeta
1 ägg
salt och peppar
2 msk sesamfrön
 
Om du tycker att smeten blir lite för blöt så går det bra att blanda i lite potatismjöl så suger det upp vätskan. Stek smeten sedan i rikligt med olja.
 
 
Blomkålsriset gör du enkelt genom att riva ett blomkålshuvud (rekommenderar att göra detta i en matberedare för att undvika att köket ser ut som det snöat inomhus) och häll i kokat saltat vatten och puttra i 3 minuter.
 
Jag testar som sagt att äta lite LCHF och det här funkar helt OK om man kör den liberala varianten. Rödbeta är egentligen lite för rik på kolhydrater, men den innehåller dock mycket annat nyttigt som jag väljer att prioritera. Om man tränar mycket och har stor muskelmassa på kroppen så behöver man inte vara riktigt lika petig med att undvika insulinutsöndring i kroppen. Muskler har många receptorer för att ta emot sockret i blodet som kommer och transporterar det rakt in i musklernas celler där det används som energi, i stället för att flyta runt och skada andra vävnader. Det påverkar således inte heller hormonernas synkronisering i samma utsträckning som en otränad person med övervikt där en rubbning redan existerar. Hos en sådan person kan insulin trigga igång både fettinlagring och sug efter mer kolhydratrik och söt mat. 
 
Hoppas du får en fin kväll!
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

muskelmorsan.blogg.se

Tvåbarnsmamma som närmar sig 40 som älskar träning och kost. Följer inga dieter då samtliga har sina brister. Om jag får välja så äter jag helst vegetariskt. Delar med mig av träningstips och goda recept. Instagram: muskelmorsan1

RSS 2.0